SEO Nedir?

SEO, gün geçtikçe önemi artan bir kavram olarak karşımıza çıkıyor. Dijital pazarlamanın gelişmesiyle ortaya çıkan SEO, dijitalde var olmak isteyen herkesi kendi içerisine çekiyor. Peki SEO nedir tam olarak? Gelin birlikte inceleyelim.

Orbita Dijital Performans Ajansı olarak profesyonel SEO hizmeti sunuyoruz. SEO Danışmanlığı ekibimiz ile performans odaklı bir çalışma serüvenine başlamak, ücretsiz analiz almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Şimdi ise içeriğimize geçelim. Keyifli okumalar dileriz.

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir?

SEO, "Arama Motoru Optimizasyonu" anlamına gelmektedir. Bir arama motorunun organik sonuçlarından gelen trafiğinin miktarını ve kalitesini artırmak için bir web sitesinin veya web sayfasının optimize edilmesine SEO denir.

Web sayfalarının arama motorlarında daha iyi performans ve daha çok görünürlük elde etmesi için yapılan çalışmalarına SEO denir. Amaç web sayfalarının arama motorlarındaki görünürlüğü iyileştirmek ve daha kaliteli trafik elde etmektir.

SEO Ne Demek? 

SEO, web sitesi trafiğini yükseltmek için çeşitli teknikler ve stratejiler ile site içi ve site dışındaki yapılan optimizasyon çalışmalarıdır.

Arama motorlarından gelen trafik, organik trafik olarak bilinmektedir. Daha fazla organik trafiğe sahip olmak için yapılan çalışmaların tamamına SEO denir.

SEO Neden Önemlidir?

Rakip sitelerden önde olmak biraz zor olabilir. Fakat, arama motoru optimizasyonu çalışmalarının farkı da tam olarak burada gözlemlenmektedir. Google’ da günde yüz milyonlarca sorgulama işlemi gerçekleşiyor. Potansiyel müşterileriniz, ürün veya hizmet satın almak için Google üzerinde arama yapmaktadır. Kısacası; Google, işletmeler için büyük bir pazar yeri diyebiliriz.

Bu pazaryerinde üst sıralarda yer alarak yani daha fazla görünür olarak sektörünüzdeki marka bilinirliğinizi ve satışlarınızı artırabilirsiniz. Web sitenizin Google’da üst pozisyonlarda olması için web sitenize ve potansiyel müşterilerinize uygun stratejileri uygulamanız gerekmektedir.

SEO Temelleri: Site İçi SEO ve Site Dışı SEO

Başarılı bir SEO çalışması için önemli iki ana başlık vardır:

  • Site içi SEO

  • Site dışı SEO

Site içi SEO; arama motorlarındaki sıralamaları iyileştirmek için site içerisindeki yapılan çalışmalardan oluşmaktadır.

Site Dışı SEO; geri bağlantı (backlink) elde etmek gibi web sitesinin içerisinde gerçekleşmeyen optimizasyon çalışmalarıdır.

Site İçi SEO Nedir?

Site içi SEO optimizasyonu, adından da anlaşıldığı gibi site içerisinde yapılan optimizasyon çalışmalarıdır. Web sitesi içerisinde bulunan içerikler, sayfa veya ürünler hem arama motorları hem de kullanıcılar için optimize edilmektedir.

On-Page (Site İçi) SEO Çalışmaları Nelerdir?

Site İçi SEO, yüksek kaliteli içerik yayınlamanın yanı sıra başlıklarınızı, HTML etiketlerinizi (başlık, meta açıklamalar ve başlıklar) ve resimlerinizi optimize etmeyi içerir. Ayrıca, web sitenizin yüksek düzeyde uzmanlığa, otoriteye ve güvenilirliğe sahip olması için yapılan çalışmaları kapsar. Site içi SEO ile başarılı olabileceğiniz içerikleri sizin için bir liste halinde paylaştık. Bunlar;

  • Web sitenizin hedef kitlesine uygun, güncel, özgün ve alakalı içerikler oluşturmalısınız.

  • Başlık etiketlerini (H1-H6) hiyerarşiye uygun şekilde kullanmalısınız.

  • Görsel alt etiklerini ve görsel URL'lerin kullanımına dikkat etmelisiniz.

  • Sayfa veya yazı URL'lerin kısa, anlaşılır ve içerisinde anahtar kelimenizin geçmesine özen göstermelisiniz.

  • Her sayfa için benzersiz meta başlık ve açıklama kullanmalısınız.

  • Web sayfalarınızın hızlı açıldığından emin olmalısınız.

  • Mobil uyumlu ve kolay erişim sağlanabilen bir web sitesine sahip olmalısınız.

Site Dışı SEO Nedir?

Off-page SEO, sıralamasını iyileştirmek için bir web sitesinin dışında uygulanan SEO çalışmalarıdır. Site dışı SEO çalışmaları sadece backlinkler değildir. Sosyal medya ve mail pazarlaması çalışmaları da birebir site dışı SEO çalışmasıdır.

Site dışı SEO'nun amacı, arama motorlarının (ve kullanıcıların) sitenizi daha güvenilir ve profesyonel olarak görmesini sağlamaktır.

Sitenizin otoritesini ve organik arama trafiğini artırmak için kullanabileceğiniz beş farklı site dışı SEO taktiği;

  1. Bağlantı Kurma (Backlink)

  2. İçerik pazarlama

  3. Yerel SEO Çalışmaları

  4. Ücretli Reklamlar (Google ADS vb.)

  5. Sosyal Medya Pazarlaması

Teknik SEO Nedir?

Teknik SEO, bir web sitesini arama motorları ve kullanıcılar için optimize etme sürecidir. Teknik SEO optimizasyonu kullanıcı deneyimini geliştirmeye yönelik çalışmaları da kapsayabilmektedir.

Teknik SEO Çalışmaları Nedir?

Teknik SEO ile ilişkili birçok farklı çalışma bulunmaktadır. Fakat en çok tercih edilen çalışmaları incelemek gerekirse;

  • Search Console ve Analytics kurulumları

  • Sitemap oluşturma ve Optimize etme

  • Site haritanızı Google'a gönderme

  • Robots.txt Dosyasını Optimize etme

  • SEO dostu bir site yapısı oluşturmak

  • Web sitenizin hızını artırma

  • Web sitenizi mobil uyumlu hale getirme

  • Yinelenen içerik sorunlarını bulma ve düzeltme

  • Sunucu durum kodları ve hatalarını analiz etme

  • Kopya meta başlık ve açıklamaları analiz etme ve düzeltme

  • ve benzeri çalışmalar...

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

SEO'da başarı elde edebilmek için arama motorlarını tanımamız ve nasıl çalıştıklarını bilmemiz gerekiyor. Arama sonuç sayfalarında üst sıralarda yer almak için bir çok sıralama faktörü bulunmaktadır. Bu sıralama faktörlerine göre web sayfalarını optimize etmek oldukça önemlidir.

Google gibi arama motorlarının, web sayfalarını sıralaması için kendilerine ait algoritmaları bulunmaktadır. Bu algoritmalar belirli kriterlere göre web sayfalarını sıralamaktadır.

Arama motorları, kendi web tarayıcılarını kullanarak yüz milyarlarca sayfayı tarayarak çalışmaktadır. Bu web tarayıcılarına genellikle arama motoru botları veya örümcekler denir.

Arama motorları üç temel işlev ile çalışmaktadır. Bunlar;

  1. Tarama

  2. Dizine Ekleme

  3. Sıralama

Arama motorlarının nasıl çalıştığına dair detaylı bilgi için; www.orbita.com.tr/blog/arama-motorlari-nasil-calisir/ bağlantısını ziyaret edebilirsiniz.

Anahtar Kelimeler Neden Önemlidir?

Doğru anahtar kelime kullanımı, anahtar kelime stratejileri ve hedeflemeleri SEO çalışmalarınızı başarıya götürecek en önemli adımlardan birisidir. Anahtar kelime araştırması yapmalısınız. Hangi içerikte hangi anahtar kelimeyi hedefleyeceğinizi iyi biliyor olmalısınız.

Anahtar kelime analizi tek seferlik yapılacak bir işlem değildir. Sadece linklerde veya sayfa başlıklarından anahtar kelimeyi geçirmek SEO yapmak demek değildir.

Anahtar kelime analizi yapmak için birkaç farklı sebep bulunuyor. Fakat, en yaygın olarak kullanılanı; Google'da hedeflenen anahtar kelimelerde üst sıralarda olmaktır.

Anahtar Kelime Hedeflemesinde Nelere Dikkat Edilmelidir?

Anahtar kelime hedeflemesi yapmadan önce belirli araştırmalar yapmanız gerekmektedir. Sizin için mantıklı olan anahtar kelimeler size hiç trafik getirmeyebilir veya getirse de dönüşüm getirmeyebilir.

Bu noktada asıl konu; alakalı anahtar kelimeler ile kaliteli bir trafik elde etmektir. Anahtar kelimeleri belirlemek yeterli değildir. Anahtar kelimelerin kendi içlerinde rekabet güçleri ve diğer birçok özellikleri bulunmaktadır. Anahtar kelime hedeflemesi yaparken dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlar şunlardır:

Doğru Anahtar Kelime Analizi Yapmak

Potansiyel müşterileriniz ile veya web sayfalarınızdaki içeriklerinizi ziyaret edecek kullanıcılar ile empati yapmalısınız. Onların beklentilerini biliyor, isteklerini karşılamak için site içerisinde anahtar kelimelerinizi hedefliyor olmanızın büyük yararı olacaktır.

Doğru anahtar kelimeleri hedeflemek için anahtar kelimelerin dilinden anlıyor olmanız gerekiyor. Aşağıdaki başlıklarda doğru anahtar kelimeleri bulmanıza yardımcı olacak maddeler yer almaktadır.

Sadece doğru anahtar kelimeleri tercih ederek bile trafiğinizi önemli ölçüde artırabilirsiniz. Fakat, aylık aranma hacmi yüksek olan bir anahtar kelimede 1. sırada çıkıyor olmanız kimi zaman hiçbir önem teşkil etmemektedir.

Anahtar kelimeleriniz ile her ay binlerce kişiye ulaşıyor olabilirsiniz. Fakat, bu kadar yüksek trafiğe rağmen hiçbir geri dönüşü alamıyor da olabilirsiniz. Sorun şu ki, muhtemelen hedeflediğiniz anahtar kelime yanlış anahtar kelimedir.

Aranma Hacmi

Arama hacmi, belirli bir arama sorgusunun bir arama motoruna aylık ortalama aratılma sayısıdır.

Aranma hacimleri yüksek anahtar kelimeleri hedeflemek doğru gibi gözükse de web siteniz için doğru olmayabilir. Eğer ki yeni bir web sitesine sahipseniz veya SEO çalışmalarına yeni başladıysanız aranma hacimleri yüksek olan anahtar kelimeleri hedeflemek için doğru hamleler yapmalısınız. Örneğin; aranma hacmi yüksek olan anahtar kelimelerin genellikle; rekabet düzeyi yüksek ve dönüşüm oranları oldukça düşüktür. Sitenize performans getirecek anahtar kelime analizi için yazının devamını okumanız gerekiyor!

Rekabet Düzeyi

Buraya kadar her şeyi doğru yaptığınızı varsayalım. Doğru anahtar kelimeyi ve potansiyel müşterilerinize ulaşabileceğiniz anahtar kelimeleri hedeflediniz. Fakat, anahtar kelimenin rekabet analizini yapmadıysanız, durum ciddi olabilir.

Rekabeti çok yüksek bir anahtar kelimeyi tercih ettiyseniz; muhtemelen web sitenize trafik çekmek epey bir zor olacaktır. Web sitenizi yeni açtığınızı veya hala daha organik trafik almadığınızı varsayalım. Bu noktada rekabet analizi yaparak, rekabet yoğunluğu düşük olan anahtar kelimeleri hedeflemeniz gerekmektedir.

Hedeflediğiniz anahtar kelimelerin rekabet düzeyi düşük, fakat hala organik trafiğinizde artış ve anahtar kelimelerinizde bir yükseliş göremiyor musunuz?

Doğru stratejiler uyguladığınıza eminseniz ve site içi çalışmaları eksiksiz, düzenli yapıyorsanız anahtar kelimeleriniz yavaş yavaş sıralamalar girecektir.

Arama Amacı (Search Intent)

Google, arama amacının ne kadar önemli olduğunu bize defalarca söylemektedir. Doğru ve kaliteli web sitesi trafiği için arama amacı oldukça büyük bir öneme sahiptir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi; binlerce trafik alıyor olmanız bir dönüşüm bile getirmeyebilir. Burada önemli olan, kullanıcıları yaptığı aramalarının amacına kavuşturmaktır.

SEO sadece Google için yapılan çalışmalar değildir. Kullanıcıların beklentilerini karşılamalı ve onlara harika bir deneyim sunmalısınız.

Çoğu kullanıcı anahtar kelimelere odaklanır. Kullanıcıların hangi anahtar kelimeleri daha çok arattığını incelemek yerine, ne aradıklarını belirlemeye çalışmalısınız.

Arama amacı hakkında detaylı bilgi için; Oğulcan Demirer'in aşağıdaki blog yazısını inceleyebilirsiniz.

En İyi Anahtar Kelimeleri Seçmek İçin 4 İpucu

İşte en iyi anahtar kelime araştırmasını ve seçimini yapmak için ipuçlarımız:

Anahtar Kelime Analizi Araçlarını Kullanın: Size yardımcı olacak profesyonel araçlar olmadan en iyi anahtar kelimelerin araştırmasını yapamazsınız. Semrush, Ubersuggest ve Ahrefs gibi araçlar rekabetiniz hakkında fikir verecektir. Performansınızı iyileştirmek ve üst sıralarda yer almak için bu araçları kullanmanızda fayda var!

  1. Anahtar Kelimelerin Dilinden Anlayın: SEO çalışmasından iyi sonuçlar almak ve doğru anahtar kelime araştırması yapabilmek için anahtar kelimeleri anlamanız gerekmektedir.

  2. Arama Amacını Öğrenin: Anahtar kelimenin amacını bilmelisiniz. Arama amacını bildiğiniz takdirde dönüşüm oranlarınızı büyük ölçüde artırabilirsiniz. Bir alıcının Google'a yazacağı ile araştırma yapan bir kişinin Google'a yazacağı anahtar kelimeler arasında büyük bir fark olduğunu biliyor olmalısınız. Anahtar kelimeler arama amacını öğrenmek için; Semrush aracını kullanabilirsiniz.

  3. Rakip Analizi Yapın: Anahtar kelime araştırması yapmanın en iyi yollarından biri, rakiplerinizin ne yaptığını görmek ve liderliğini takip etmektir. Birisi istediğiniz anahtar kelime için birinci sıradaysa, anahtar kelime araştırma aracınıza gidin, URL'lerini girin ve anahtar kelime boşluğu ile hangi anahtar kelimeleri kullandıklarını görün.

SEO Nedir? Sorusunu Orbita olarak cevapladık. Daha fazla bilgi için bizimle iletişime geçin ve bizi sosyal medya hesabımızdan takip etmeyi unutmayın.