Doğrudan Pazarlama (Direct Marketing) Nedir?
Günümüzde birçok farklı pazarlama kanalı, stratejisi ve araçları aktif olarak kullanılmaktadır. Etkin bir şekilde uygulanan bu stratejiler müşteri memnuniyeti ve marka gelişimi için oldukça önemlidir. Peki doğrudan pazarlama nedir? Tam olarak ne işe yarar gelin birlikte bunu inceleyelim.
Doğrudan Pazarlama Nedir?
Doğrudan pazarlama nedir sorusuna kısaca direct marketing olarak da adlandıran, kullanıcılara doğrudan ulaşabileceğimiz etkili bir pazarlama yöntemi cevabını verebiliriz. Doğrudan pazarlama, günümüzde gerek geleneksel, gerekse yeni nesil birçok farklı pazarlama teknikleri arasında önemli bir konuma sahiptir. Bilinçli ve bilinçsiz olarak doğrudan pazarlama yöntemlerini kullanan birçok farklı işletme bulunmaktadır. Müşterilere arada herhangi bir köprü olmadan direkt olarak ulaşabilme kolaylığı, bu stratejiden gelecek olan dönüşüm etkisini de bir o kadar artırmaktadır.
Dijital pazarlama yaygınlaşmadan önce kullanılan doğrudan pazarlama yöntemleri, ciddi dönüşümleri de beraberinde getirebiliyordu. İşletme sahipleri pazarladıkları ürünleri el ilanları dağıtarak direkt olarak onlarla bağlantı kurabiliyordu. Günümüzde ise bununla beraber mail, tele marketing, web siteler ve telefonlar yoluyla birçok farklı doğrudan tanıtım ve pazarlama teknikleri kullanılabiliyor.
Doğrudan pazarlama stratejilerini etkili bir şekilde yönetebilmek için tek bir alan değil, birden fazla alandan farklı pazarlama çalışmaları yürütülebilir. Bu durum dönüşüm oranlarını artırmaya oldukça fazla etki edecektir.
Doğrudan Pazarlama Çeşitleri
El ilanı/Broşür
A şehrinde b mahallesine lahmacun, pide gibi ürünler satan bir lokanta açıldığını düşünelim. Bu lokantanın başlangıç aşamasında hedeflemesi gereken yerler elbette yakın çevre olacaktır. Hiç kimsenin tanımadığı, sıfırdan açılan bir lokantaya uzak şehirlerden ve mahallelerden birilerinin gelmesini beklemek çok da doğru olmaz. Yakın çevreye bilinirlik sağlamanın ardından, sonraki aşamada yine başka mahallelere geçiş elbette sağlanabilir. Marka bilinirliği sağlandığı zaman biliyoruz ki sadece farklı mahalleler değil, aynı zamanda farklı şehirlerden, farklı ülkelerden insanlar gelecektir.
Bunu sadece yemek hizmeti veren bir lokanta için düşünmeyelim.
Oyuncakçı dükkanı açan birinin çok az çocuğun bulunduğu, ağırlıklı olarak ileri yaş kesimine sahip bir kitleye ilan bırakması.. Ne kadar doğru olur? Elbette çok etkin bir durum olduğunu söyleyemeyiz. Ama hedef kitle araştırılmalarının en verimli şekilde yönetilip bu el ilanları/broşürlerin çocukların olduğu bölgede yoğunlaştırılması.. Bu durum doğrudan pazarlamayı pozitif tetikleyebilecektir.
E-Mail Remarketing (E-Posta İle Yeniden Pazarlama)
Günümüzde aktif olarak kullanılan en etkili doğrudan pazarlama çeşitleri arasında yer almaktadır. Burada önemli olan bu sistemi en etkin şekilde yönetebilmektir. Aşağıda da karşılaşacağınız bir örneği verecek olursak, erkek spor ayakkabı kategorisinden bir ürünü ziyaret eden kullanıcı.. Bu kullanıcıya dijital pazarlama yöntemleri ile reklamlar çıkılabilir. Fakat e-mail marketing de kullanıcının kendi isteğiyle sizden mail almayı onaylayıp sitenize abone, üye olması oldukça önemlidir. Ziyaret edilen ürünün 200 TL olduğunu düşünelim, ufak bir indirimle reklam kampanyası düzenlenip mail yoluyla bu kullanıcılara tekrar ulaşılabilir. Ulaşılan ve bugüne kadar toplanan verilere göre insanlar e-postalarını günde birkaç kez kontrol ediyor. Durum böyle olunca ürün ve hizmetlerin e-mail marketing yoluyla pazarlanması da dönüşümü oldukça artıracaktır.
Telemarketing
Telemarketing her ne kadar pazarlama çeşiti olarak görülse de, pazarlama kavramını telemarketingde bütünüyle ürün/hizmet satmak olarak konumlandırmak doğru olmaz. Telefon ile arayıp hedef kitle ile kurulan bağlantı sadece ürün satış hedefli olduğu zaman dezavantajlı durumlar ortaya çıkabilmektedir. Telemarketing için konuşma metni ve stratejiler en etkin şekilde belirlenmelidir. Çizilecek ve konuşulacak olan yol haritasının önceden belirlenmesi sonucu, ulaşılan kullanıcılardan daha pozitif sonuçlar elde edilebilmektedir.
Sesli Mesaj Pazarlaması
Günümüzde birçok farklı işletme, kullanıcılara telemarketingden farklı olarak sesli mesaj bırakmaktadır. Yine arama yoluyla ulaşılan kişilere otomatik mesaj kısa ve öz bir şekilde iletilir. Bu süreç zarfında en önemli amaç, tanıtımı yapılacak ürün/hizmet/kampanyayı en kısa sürede karşı tarafa sunmak ve çağrıyı sonlandırmaktır.
Doğrudan Pazarlama Stratejilerinin Avantajları
Doğrudan pazarlama stratejileri etkin bir şekilde yönetildiği zaman, doğrudan satış gelme olasılığı da aynı oranda artacaktır. Bu alanda bulunan pazarlama stratejilerini ve avantajları en verimli şekilde değerlendirmek, bir işletmenin dönüşüm oranlarına etki eden en önemli detaylar arasında yer almaktadır.
Maliyet Uygunluğu
Pazarlama yönteminin yüksek maliyet getirmeden yüksek dönüşümle getirebilmesi, herkesin etkin bir şekilde kullanması için en önemli detaylardan biri olarak ön plana çıkıyor. Örneğin el ilanı, telemarketing, e-posta gibi pazarlama alanlarında kullanılacak satış stratejileri ve yapılacak olan reklam çalışma maliyetleri oldukça düşüktür. Bilindiği üzere özellikle dijital pazarlama stratejilerinde kullanılan yöntemler, oldukça maliyetli sonuçlar doğurabilmektedir. Dönüşüm oranlarında her ne kadar farklılık gösterilse de, en az maliyetle uygulanabilecek doğrudan pazar alanları bulunması işletmeler açısında oldukça önemlidir.
Remarketing (Yeniden Hedefleyebilme)
Doğrudan pazarlamadan ziyade, tüm pazarlama yöntemleri ve alanları açısından özenle, titizlikle uygulandığında en çok geri dönüşümün sağlanabileceği stratejidir. Ufak bir örnek verecek olursak web siteye kayıt olan kullanıcı datasının toplanıp, onlara özel kişileştirilmiş tasarımlar ile mail atılabilmektedir. Daha önce sitenizi ziyaret edip ürünleri gezmiş olan kullanıcıya tekrar kendinizi hatırlattığınızda, dönüşüm oranlarında da bir o kadar etki ve fark yaratılabilecektir.
Kişileştirip Pazarlamayabilme
Remarketing’de bahsettiğimiz gibi kişiye özel pazarlayabilme imkanı bulunabilmektedir. Hedef kitleye uygun hediyeler, indirimler ile kullanıcılara ulaşılıp ilgi çekici içerikler oluşturulabilmektedir. Kullanıcılara karşı etkileşim içerisine girildiğinde o mesajın ona özel olduğunu bilmesi, hem marka bilinirliği hem de satış anlamında işletmelere ciddi katkılar sağlayabilmektedir. Doğrudan pazarlama ürünlerinin kişileştirilip kullanıcıya ulaştırılması, kullanıcının aklında kalınması olasılığını da bir o kadar yükseltmektedir.
Doğrudan Pazarlamada Dezavantaj Oluşturabilecek Örnekler
Günümüzde, oldukça farklı pazarlama çeşitleri ve yöntemleri bulunmaktadır. Bu durum her zaman avantaj olmamakla birlikte, kötü bir strateji ile ilerlediğinde oldukça can sıkıcı durumlar da ortaya çıkabilmektedir. Bu bağlamda dikkat edilmesi gereken önemli unsurlar bulunmaktadır.
Empati
Amaç her ne kadar kullanıcıya ürünleri pazarlamak olsa da, bunu fazlaca belli etmek ve kullanıcıyı maillere, sesli mesajlara, el ilanlarına boğmak oldukça yanlıştır. Bu bağlamda gerçek bir ekip çalışması ile kullanıcı empatisi sağlanmalı, reklam içeriği en uygun şekilde ve dozunda hazırlanmalıdır.
Yanlış Hedef Kitle Seçimi
Eğer pazarlaması sağlanan ürünler ile ilgilenmeyen kullanıcılar tercih ediliyorsa, daha doğrusu profesyonel bir hedef kitle çalışması yapılmadıysa.. Bu durum dönüşümlere pozitif etki etmekten ziyade, marka bilinirliğini de zedeleyebilmektedir. Ülke, şehir, yaş, hobi, cinsiyet ve birçok farklı kitle, pazarlama etki eden hedef stratejilerini belirlemektedir. Eğer ürün ve hizmetler ile ilgilenmeyen kullanıcılara bu durum tekrar edilirse, bahsettiğimiz gibi bu durum işletmeleri dezavantajlı sonuçlar ile karşılaştırabilmektedir.
Yanlış Reklam Stratejileri
Web sitenizde erkek spor ayakkabı kategorisinden x ürününü ziyaret eden bir kullanıcı olduğunu düşünelim. Kullanıcı x ürününe girdiğinde ilk etapta satın almadan çıkar ise, doğrudan pazarlama ile bu kullanıcılara yeniden ulaşılabilir. Ama önemli olan arka planda bu sistemi en etkili ve düzgün şekilde yönetebilmektedir. Erkek kategorisinden spor ayakkabı bakan birinin karşısına yine web sitenizde bulunan kadın botlarının reklam olarak çıkmasını hiç birimiz istemeyiz. Bundan dolayı bir nevi yine hedef kitle seçimiyle de alakalı olan bu durumlar, reklam tasarımı, reklam metni gibi birçok farklı etmeni de içerisinde barındırmaktadır.
Doğrudan pazarlama nedir sorusunu sizlere en etkin şekilde çeşitleri, avantajları ve dezavantajları ile sizlere aktarmaya çalıştık. Blog sayfamızdan diğer içeriklerimizi inceleyebilir, güncel bilgilerden haberdar olmak için Instagram hesabımızı takip edebilirsiniz.