SEO

Canonical Etiketi Nedir?

Canonical etiketi (rel=”canonical”), arama motorlarına, belirtilen sayfa veya sayfaların farklı bir sayfanın kopyası olduğunu bildiren ve bu sayfanın özgün versiyonunu işaret eden bir HTML etiketidir. Canonical etiketi kullanarak, web sitenizdeki kopya içerik problemlerini önleyebilirsiniz.

Özellikle büyük ve karmaşık web sitelerinde, aynı içeriğin farklı URL’ler altında bulunması durumunda, arama motorları o içeriği tekrarlanmış veya kopya içerik olarak algılayabilir. Bu durumda, arama motorları hangi sayfanın öncelikli veya “asıl” içerik olduğunu belirlemekte zorlanabilir.

Bu gibi durumlarda, web site sahipleri ve SEO uzmanları, canonical etiketini kullanarak arama motorlarına hangi URL’nin asıl içerik olduğunu belirtebilirsiniz. Canonical etiketi, sayfanın <head> bölümünde bulunur ve bir sayfasında yalnızca bir defa kullanılabilir.

Cononical URL Hangi Durumlarda Kullanılmalıdır?

Canonical URL, web sitelerinin karmaşık yapısında sıkça karşılaşılan çift veya kopya birden fazla içerik sorununu çözmek için kritik bir rol oynuyor. Doğru kullanımla, canonical URL’ler arama motorlarının sitenizin içeriğini anlamasını ve indekslemesini optimize eder ve bu sayede SEO performansınızı artırır.

  • Eğer web sitenizde aynı içeriğe sahip farklı linkler bulunuyorsa,
  • Aynı içeriğe farklı kategori ve etiketler aracılığıyla ulaşılıyorsa,
  • Hem “http://” hem de “https://” içeren aynı URL’ler mevcutsa,
  • Sitenizin “www” ile başlayan ve “www” ile başlamayan adresleri bulunuyorsa,
  • Sitenizin mobil arayüzü farklı URL veya alt alan adları kullanılarak görüntüleniyorsa,
  • Veya eklemiş olduğunuz sayfanın devamı sayfalar da dizine ekleniyorsa,

Canonical etiketi sizler için kurtarıcı olacaktır. Şimdi gelin Canonical etiketinin nasıl kullanıldığını örnekleri ile birlikte inceleyelim.

Canonical Etiketi

Canonical Etiketi Nasıl Kullanılır?

Google’ın en büyük rakibi kesinlikle kopya içeriklerdir. Yani web sitelerinde aynı içeriği okuyuculara sunmak, Google’ın engellemeye çalıştığı konuların en başında gelir. Bu durumda, web site sahipleri yanlışlıkla yaptıkları hatalar nedeniyle ciddi sorunlarla karşılaşabilirler.

Örneğin, Orbita’da iki aynı sayfa var diyelim:

  • orbita.com/seo-ajansi
  • orbita.com/seo/seo-ajansi

Canonical etiket tam da bu tür durumlar için oluşturulmuş diyebiliriz. İki sayfanın da baştan sona içerikleri aynı ancak URL’leri farklı. Öyleyse gelin birlikte bu dahiyane canonical etiketi ile bu sorunu nasıl çözebileceğimize bakalım.

Diyelim ki “orbita.com.tr/seo-ajansi” sayfasının asıl sayfa olmasını istiyorsunuz, “orbita.com.tr/seo/seo-ajansi” sayfasının <head> kısmına aşağıdaki gibi bir etiket eklemeniz gerekecek;

<link rel=”canonical” href=”https://www.orbita.com.tr/seo-ajansi”>

Bu sayede canonical olmayan sayfadan canonical sayfaya link göndermiş olacaksınız. Bu adımı atarak Google’a, bu iki sayfanın içeriğinin aynı olduğunu ancak sizin için önemli olan sayfanın “/seo-ajansi” olduğunu belirtmiş olacaksınız. Dolayısıyla Google indeksinde bu sayfaya öncelik verecektir.

Kopya ve Parametre URL Problemleri

Bir web sayfası, site yönetimi tarafından bilinçli olarak kopyalanmasa da, web sitesinin altyapısı dolayı bir URL’in birden fazla parametreli versiyonu otomatik olarak oluşabilir.

Bu tür durumlarda, bir web sayfasının aynı içeriğe sahip birden fazla adresi olabilir ve arama motoru botları bu farklı URL’lere erişebilir. Bu durumda, indekslenmek istenen asıl URL yerine arama motoru botları farklı bir URL’i indeksleyebilir.

  • orbita.com.tr/sozluk/seo/page/2
  • orbita.com.tr/sozluk=?132546

Kullanıcılar için bir URL’in parametreli versiyonu aynı içeriği açtığı sürece bir problem teşkil etmeyebilir, ancak arama motoru botları için her bir parametreli URL, ayrı bir adres ve ayrı bir sayfa olarak algılanır. Bu durumda, birbiriyle tamamen aynı olan parametreli URL’ler, arama motoru botları için negatif kalite sinyalleri oluşturabilir ve asıl indekslenmek istenen hedef sayfanın sinyal kaybına uğramasına neden olabilir.

Canonical etiketi kullanılmadığında, birbirleriyle tamamen aynı olan parametreli URL’lerden herhangi biri arama motoru algoritması tarafından indekslenmek üzere seçilebilir.

Canonical ve 301 Yönlendirmesi Arasındaki Farklar Nelerdir?

Canonical etiket ve 301 yönlendirme çalışmalarının amaçları ve kullanım alanları oldukça farklıdır. Örneğin, bir ürünle ilgili varyasyon sayfaları veya benzer kategoriler oluşturduğunuzu varsayalım. Bu sayfaların hepsinin sitenizde bulunmasını ve kopya içerik oluşmasını önlemek istiyorsunuz. Bu durumda canonical etiket kullanmanız gerekecektir. Bu sayede benzer içeriğe sahip farklı sayfalarınız olacak ve bunlardan hangisinin öncelikli olarak indekslenmesi gerektiğini arama motorlarına belirtebileceksiniz.

Ya da stoğu biten bir ürün sayfanız var ve web sitenizi ziyaret eden kullanıcılar 404 hatası ile karşılaşıyor. Bu durumda sayfayı kaldırmak için, hata kodu veren sayfanın bağlantısını farklı bir sayfaya yönlendirmeniz gerekecektir. Bunu da ancak 301 yönlendirmesi ile gerçekleştirebilirsiniz.

Canonical etiket, SEO açısından önemlidir çünkü arama motorlarının doğru sayfayı indekslemesini ve dizine eklemesini sağlar. Diğer yandan, 301 yönlendirme, kullanıcı deneyimini etkileyen ve sitenizin kullanılabilirliğini artıran bir yöntemdir. İkisi de, web sitenizin SEO performansını etkileyen ve kullanıcı deneyimini iyileştiren önemli araçlardır.

Canonical Etiketi Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar

Canonical URL kullanırken belli kurallara dikkat ettiğinizde web sitenizin arama motorlarında doğru şekilde indekslenmesini ve SEO performansını artırmasını sağlamış olursunuz. Canonical URL, aynı veya benzer içeriğe sahip farklı URL’ler arasında öncelik belirler ve arama motorlarına hangi sayfanın asıl ve orijinal olduğunu bildirir. Bu etiket, içerik yinelenmesi sorunlarını önler ve arama motorlarının doğru içeriği belirlemesine yardımcı olur.

Canonical URL kullanmanın temel kuralları şunlardır:

URL

Canonical link kullanılırken, seçilen bağlantı ögesi dolaylı olmamalı ve sade şekilde kullanılmalıdır. Bu konuda kullanılması gereken doğru ve yanlış yöntemler aşağıdaki gibidir;

  • Doğru yöntem: <link rel=”canonical” href=”/seo-ajansi/” />
  • Yanlış yöntem:  <link rel=”canonical” href=”/https://orbita.com.tr/seo-ajansi/” />

Küçük Harf

Arama motorları, büyük ve küçük harfli URL’leri farklı URL’ler olarak değerlendirdiği için canonical tag kullanırken küçük harf içeren URL’leri tercih etmeniz önerilir. Bu nedenle, sunucunuzdaki küçük harfli URL’leri tespit ederek, o sayfalara etiket vermek oldukça önemlidir. Örneğin;

  • www.orbita.com.tr/blog
  • www.orbita.com.tr/Blog

Gibi benzer içeriklere sahip URL’ler arasında küçük harfli olanı canonical olarak belirleyerek, arama motorlarının doğru sayfayı tanımasına ve sıralamada tutarlılık sağlanmasına yardımcı olabilirsiniz.

Domain Sürümü

Eğer web siteniz için SSL sertifikası aldıysanız ve sitenizde hala SSL içermeyen URL’ler bulunuyorsa, arama motoru botları denetleme sırasında karışıklık yaşayabilir. Bu nedenle, web sitenizde SSL varsa, canonical tag kullanırken URL’nizin şu şekilde olmasına dikkat edin;

<link rel=”canonical” href=”https://www.orbita.com.tr/blog”>

Canonical URL’lerinizi HTTPS protokolüyle belirtin. Yani, canonical URL’lerinizin başında https:// bulunmalıdır. Bu, arama motorlarına sitenizin güvenli ve SSL uyumlu olduğunu gösterir.

Kendinden Referanslı Canonical URL 

Canonical etiketi kullanılırken zorunlu kılınmasa da, kendinden referanslı olanların kullanımı arama motorlarının ekstra tavsiyeleri arasındadır. Bu sayede, hangi sayfanın dizine eklenmesini istiyorsanız, URL dizine eklenirken kendinden referanslı canonical URL kullanmanız gereklidir. Örneğin, bir sayfanın kendinden referanslı canonical URL’si şu şekilde olabilir:

<link rel=”canonical” href=”https://www.orbita.com.tr/orijinal-sayfa”>

Yani, bir sayfanın kendi URL’sine canonical olarak atıfta bulunulması, o sayfanın orijinal ve öncelikli olduğunu belirtir. Bu, arama motorlarının doğru sayfayı indekslemesine ve sıralamasına yardımcı olur.

Robots.txt Kullanımı

Arama motoru botlarının taramasını istemediğiniz URL adresleri için robots.txt kullanabilirsiniz. Ancak canonical URL kullanacaksanız, belirlediğiniz sayfaların robots.txt dosyası tarafından engellenmediğinden emin olmanız gerekmektedir. Aksi halde öne çıkarmak istediğiniz sayfayı görünüme açamazsınız.

Yani, canonical URL’lerinizi belirlerken, bu URL’lerin robots.txt dosyası tarafından engellenmediğinden emin olmanız önemlidir. Aksi halde, arama motorları bu sayfaları taramayacak ve indekslemeyecektir. Dolayısıyla, canonical URL kullanırken, robots.txt dosyasının doğru şekilde yapılandırıldığından ve belirlediğiniz sayfaların engellenmediğinden emin olmalısınız.

Bu da istediğiniz sayfaların arama motorlarında doğru şekilde öne çıkmasını sağlayacaktır ve SEO performansınızı iyileştirecektir.

Hreflang ve Canonical URL Kullanmama

Bir web sayfasının coğrafi lokasyonu ile dilini belirlemek için hreflang etiketi kullanılır. Bu etiketi kullanırken, aynı dil için yoksa bile aynı dilde standart bir sayfa veya yedek dil belirlenmeli ve onun için canonical kullanılmalıdır.

Yani, farklı coğrafi bölgelere veya dil seçeneklerine yönelik olarak belirlenen farklı versiyonlarda hreflang etiketi kullanılırken, her bir versiyonun aynı dilde standart sayfa veya yedek dil ile eşleştirilmesi önemlidir.

  • https://www.orbita.com.tr
  • http://www.orbita.com.tr

Bu standart sayfa veya yedek dil için ise canonical URL’i belirleyerek, arama motorlarının hangi versiyonun öncelikli olduğunu anlamasnı sağlayabilirsiniz. Bu, web sitesinin coğrafi hedeflemesi ve çoklu dil desteğinin doğru şekilde yapılandırılmasına yardımcı olur ve kullanıcıların doğru versiyona ulaşmasını sağlar.

Birden Fazla Canonical URL Kullanmama

Öne çıkarılması için belirlediğiniz web sayfanız için sadece bir adet canonical URL kullanabilirsiniz. Eğer birden fazla sayfanız için canonical etiket tanımlarsanız, arama motoru botları denetleme esnasında sayfalardan hiçbirini dikkate almaz.

Dolayısıyla, her bir sayfa için yalnızca tek bir canonical URL belirlemek önemlidir. Bu, arama motorlarının hangi URL’nin orijinal ve öncelikli olduğunu belirlemesine yardımcı olur ve çift içerik sorunlarını önler. Birden fazla canonical URL belirtmek, arama motorlarının sayfalardaki içeriği yanlış şekilde değerlendirmesine ve sitenizin SEO performansının düşmesine neden olabilir.

Canonical URL’yi <body> Etiketi İçinde Kullanmama

Belirlenen sayfa için canonical URL kullanmak isteniyor ise rel=canonical tag’in bulunması gereken asıl yer <head> etiketlerinin olduğu bölümdür. Eğer etiket sayfanın <body> alanına eklenirse, arama motorları botları tarafından yok sayılır.

Dolayısıyla, canonical URL’leri belirtmek için <head> bölümü tercih edilmelidir. <head> bölümü, sayfanın meta bilgilerinin bulunduğu yerdir ve arama motorları tarafından sayfanın önemli bilgilerinin okunmasını sağlar.

Bu nedenle, canonical URL’leri doğru şekilde belirtmek ve bunları <head> bölümünde yer alan rel=canonical etiketi içinde tanımlamak önemlidir.

Orbita olarak sizler için düzenlediğimiz bir blog yazımızın daha sonuna geldik. Daha fazla SEO ve Dijital Pazarlama hakkında stratejik ipuçları ve bilgiler için blog sayfamızı inceleyebilir, dijitalde aktif kalmak için bizi instagram ve linkedIn‘den takip edebilirsiniz.

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu