Dijital Pazarlama

Clickbait Ne Demek? Ne İşe Yarar?

Clickbait ne demek sorusunun cevabını arayan kullanıcılara sürpriz gelişme! Bu içeriği okuyanlar inanılmaz bir değişime adım atıyor! Desek ilginizi çekmez miydik? E belki.. Yazının sesi var değil mi? Evet evet var.. Clickbait nedir, ne değildir diyorsan; işte clickbait tam da böyle bir şey. Tabii, her clickbaitin bizimki kadar masum olduğunu söyleyemeyiz :). Sansasyonel, okuyucunun kelimeleri okurken adeta büyülendiği bir “tık tuzağı”.. Her ne kadar başlıklarını okurken harika bir içerik olarak görünseler de, içeriğine girdiğinizde hüsrana uğrayabileceğiniz bir tuzak..

Başlıklarına; “çığlık çığlığa bağırıyor” diyebileceğimiz, fakat aradığımız içeriğe kırk takla atsak da ulaşamayacağımız bir gerilim.. Peki arkadaş bu clickbait ne demek tam olarak? Ne işe yarar yani bu? Dediğinizi duyar gibiyiz. O zaman giriş bölümümüzü çok da uzatmadan tarafsız, en net şekilde sizlere bu içeriği aktarmaya başlayalım. Keyifli okumalar dileriz.

Clickbait Ne Demek?

Click ve bait türkçe karşılığı ile tıklamak ve tuzak kelimelerine karşılık gelir. Yani clickbait, tık tuzağı olarak adlandırılır ve kullanıcıları sansasyonel, genellikle içerik ile alakası olmayan başlıklarla etkileyerek site trafiği almaya yönelik oluşturulan içerikleri kapsar.

Kullanıcının daha başlığı okurken mest olması, kendini bir anda site içeriğinde bulmasına zemin oluşturur. Bununla beraber içeriğe olan bu merak, site trafiğine doğrudan etki eder. Kendini direkt yazının içerisinde bulan kullanıcı, merakını gidermek için içeriği hızla okumaya başlar. Ardından aradığı ve merak ettiği soruların cevabını bulamayan okur, kendini bu tık tuzağın tam ortasında buluverir. Bu içeriği okumanızın ardından her çarpıcı başlık gördüğünüzde aklınıza geleceğimizi umaraktan içeriğimize devam edelim :).

call to action örnekleri

Tıklama Tuzağı Neden Oluşturulur?

Clickbait içerikleri, genel itibariyle kullanıcılar sayesinde site trafiği elde etmeye, merak uyandırıcı içeriklerle ilgi çekip,eriğe yönlendirmeye yönelik oluşturulur. Her ne kadar bu konuda bir bilgi birikimine sahip olsak da, bu tuzağa düşmedik, düşmeyiz desek ne kadar doğru olur? Biraz şüpheli :). İçeriğin doğruluğunu başlığından anlayamayacağımız için o içeriği incelemeden kesin hükümlerle yaklaşmak doğru değildir. Bundan dolayı elbette hepimiz bu içeriklere tıklayabiliriz.. Kimi zaman güzel, beklentilerimizi karşılayacak içeriklerle, kimi zaman ise hüsrana uğrayarak bu yolun yolcusu olmaya devam edeceğiz gibi duruyor.. 🙂

Beklentimizi karşılayan ve başlıkta anlatılmak istenileni bizlere en net şekilde sunan içerikleri tık tuzağı olarak nitelendiremeyiz. Kullanıcı başlığı etkili bulur, içeriğe girer ve içerikten tatmin olursa bu clickbait değildir. Aksine düşünülmüş, emek verilmiş, başarılı ve kaliteli bir başlığın ta kendisidir diyebiliriz.clickbait örneği

Merak Uyandırıcı Clickbait Örnekleri

Gerek mobil gerekse bilgisayar uygulamalarında ve tarayıcılarında sıklıkla rastladığımız clickbait örnekleri birçok farklı şekilde karşımıza çıkabiliyor. Clickbaitler ile atlayamadığımız bir reklam, farklı çeşit haber içerikleri veya çeşitli gezintiler sonucu karşılaşabiliyoruz.

Gece kulubünden çıkan o ünlü isim kaza mı yaptı?

İçeriğine girdiğinizde aslında herhangi bir kaza olmadığı, bu haberlerin asılsız olduğu ve birçok farklı çeşit cümle tekrarını görebilmeniz oldukça olası :). Ama genel olarak o anın etkisiyle tıkladığımız için bu tık tuzağına düşmemiz de aynı oranda yüksek diyebiliriz.

Bu videoyu izlediğinizde gözlerinize inanamayacaksınız!

Özellikle video platformlarında sıklıkla yapılan, izleme almaya yönelik başlıklar sırf merak uyandırdığı için yüzlerce, binlerce izleme alabiliyorlar. Video içeriğinde gerçekten herkesi hayran bırakacak, şaşkına uğratacak bir içerik olmuş olsa, bu ve bunun gibi başlıkları kaliteli başlık olarak nitelendirilebilirdik.

İçeriğin kalitesini en iyi şekilde yansıtan, merak uyandıran ve kullanıcının içerikle adeta bütünleştiği örnekleri clickbait olarak nitelendirmek yanlıştır. Eğer bir videoda veya bir yazı içeriğinden aradığınızı, sizleri o içeriğe tıklamaya iten sebepleri tamamladıysanız bu durum gerçekten kaliteli, düşünülmüş bir başlığı ve içeriği temsil eder.

Clickbait ve Kaliteli Tetikleyiciler Arasındaki Fark

Daha önce çarpıcı bir başlıkla ilgimizi çeken fakat içerikte aradığımızı bulamadığımız bir site veya içerik üreticiye olan güven elbette günden güne azalacaktır. Bundan dolayı ilgi çekici her içeriği okurken veya izlerken vakit kaybı korkusuyla, gerile gerile okuduğumuz oldukça aşikar. Peki bir tık tuzağı nasıl kaliteli içeriklerden ayırt edilir? Gelin bunlardan bahsedelim.

Soru Cümlesi

Yukarıdaki örneklerde de bahsettiğimiz gibi içerik başlığının soruyla başladığı, aklımızın almadığı veya daha önce duymadığımız bir içeriğin clickbait olma ihtimali oldukça yüksektir. Tık tuzağını anlamanın en kolay yollarından biri içeriğe girdiğinizde her yerde farklı sorular, farklı başlıklar görecek olmanızdır. Durum böyleyse bu içeriği okuyup vakit kaybetmenizin pek bir anlamı yok diyebiliriz :).

Başlık Detayı

5 yaşındaki çocuk bakın nasıl enstrüman kullanıyor! Örneğin bu içeriğin clickbait olma ihtimali oldukça düşüktür. Bunun sebebi ise başlığın içerik ile ilgili bir detay belirtmesidir. Ne yani, belki de enstrümanın hiç kullanılmadığı bir içerik, sırf izlenme almak için atılmış gereksiz bir başlıkla desteklenmiş olamaz mı? Dediğinizi duyar gibiyiz. Elbette olabilir ama bu ve bunun gibi detay içeren başlıkların clickbait olma ihtimali oldukça düşüktür.

İçerik

Bir içeriğin clickbait olduğunu hızlıca anlamak için en önemli detaylardan biri ise içeriktir. Soru cümlelerinin sıklıkla olduğu, ilgi çekici başlıkların çok kez farklı şekillerde tekrar ettiği içerikler %90 clickbait bir içeriktir diyebiliriz :). Bundan dolayı çok yüksek ihtimalle başlıkta değinilen konuya uygun bir içeriği bulamayabilirsiniz. Bu durumu birkaç farklı alanda ve farklı içerikte deneyimledikten sonra daha iyi bir gözlem yapabilirsiniz.

clickbait zararları

Clickbait Zararları Nelerdir?

Birçok içerik üreticisinde, web sitelerinde ve birçok farklı alanda gördüğümüz tık tuzakları, aynı zamanda kötü sonuçları da beraberinde getirebilmektedir. Bu kötü sonuçları yaşamanın hızlı bir şekilde gerçekleştirilebildiği gibi, durumu toparlamanın ise hiç kolay olmayacağını bilmemizde fayda var.

İtibar Kaybı

Tıklama tuzağı büyük bir itibar kaybına yol açabilirken, beklenmedik tepkileri de beraberinde getirebilir. Bundan dolayı içeriklerinizde kaliteli ve ilgi çekici başlıklar kullanmaya özen gösterirken, başlığınızın içeriğinizi en iyi şekilde yansıttığından da emin olmanız gerekir.

Güven Zedelenmesi

Tıklama tuzağının kullananlara olan günden güne azalmaya başlar. İçeriklerde aradığını bulamayan kullanıcıların clickbait kullanan kişilere olan güveni haliyle büyük ölçüde zarar görür. Bu durum da farklı kötü etkenleri beraberinde getirir.

Bunları aşağıdaki örneklerle sıralayabiliriz.

Tıklama Oranlarında Düşüş

Kullanıcı, aynı sayfanın bir sonraki içeriği kaliteli olsa bile, siteye girmekte tereddüt edecektir. Yani, clickbait ile yükselen site tıklama oranının zamanla kendini azaltmaya ve daha da kötü olmaya devam edebileceğini söyleyebiliriz.

İtibar Kaybı

Clickbait, aynı zamanda büyük bir itibar kaybına yol açabilir. Bu bir içerik üreticisi, bir blog yazarı veya herhangi bir işletme için düşünülebilir. Genel olarak o kişiye, markaya olan güven duygusun azalabildiğini ayrıca saygınlığın da günden güne kaybedildiğini gözlemleyebiliyoruz.

 

Umuyoruz ki clickbaitin ne demek olduğu konusunda sana bir fayda sağlayabilmişizdir 🙂

Diğer bloglarımıza göz atabilir, sosyal medya hesaplarımızı takip edebilirsin.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu
WeCreativez WhatsApp Support
Sorularınız ve hizmetlerimiz hakkında detaylı bilgi için hemen bize ulaşın!
Merhaba!